Tuesday 24 January 2012

::oh hati lalainye aku::

Cube sebut hati...cam ringan je kan..'hati hati hati hati'..seringan2 hati sekecik2 hati dalam tubuh kite ni..agungnye ciptaan Tuhan mnjadikan die sebagai Raja..Sebenanye pada waktu dan saat ni, hati aku tesentuh..tak tao la ape perasaan ni..biaase la aku ni bak kate kengkawan aku unpredictable..dun wery..unpredictable aku x nyusahkn org n xkan buat org susah..Ya Allah Maha SuciMu Tuhan Pemilik segala hati, tibe2 rase nk mengadu..mngadu pada yg mencintai aku..kalo Dia tak cinta aku dah lame Dia amik nyawa aku time atas highway ke..time dlm toilet ke..tp Dia x buat camtu. Ape aku nk sume Dia tunaikan, aku nk tuka keje, Dia bagi..sentiasa dekat dgn aku..tapi kadang2 aku lupe Dia, aku lalai...

Ya Allah,
ampunkan aku Ya Allah..layakkah aku Ya Allah untuk dicintai olehmu..Aku tak punyai bahasa yang indah untuk digunakan ketika bermunajat ke hadratMu.. Susunan bahasaku sekadar ucapan biasa yang lahir dari hati yang kotor ini dan terucap di bibir namun aku tetap berharap agar Kau mendengar rintihan hati ini.. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar setiap rintihan hamba-hambaMu ini sama ada dizahirkan ataupun tak....

Ya Allah,
Telah aku harungi hari-hariku dalam kegelapan tanpa petunjuk dariMu. Hari ini, saat ni...tiba-tiba hati ni terlalu rindu untuk brtemu dgnMu.. Diri ini terlalu mendamba kasih sayang dan pimpinan dariMu Ya Rahman. Dosa-dosa yang ku lakukan semalam telah menghitamkan hati ini, hingga payah bagi nur hidayahMu untuk menyelinap masuk walau seketika. Hati ini sesungguhnya telah ternoda oleh dosa-dosa semalam. Maka dengan itu Ya Allah.. kurniakanlah aku sekeping hati yang baru sekiranya hati yang kau berikan itu sudah rosak. Berilah daku hati yang sentiasa mengingatimu, yang cepat tersentuh tatkala mendengar kalimahmu.
Wahai Pencipta hati, aku redha dgn takdirMu.  Di sebalik ini semua ni, bersyukur aku padaMu Ya Rabbi. Syukur ku panjat atas segalanya...aku kini mengerti... sifat sebagai hambaMu, aku sekadar berusaha, sabar... dan jangan sekali berputus asa, segala natijah dan keputusan hanya Allah yang berhak memutuskan dan mengetahui yang terbaik untuk  diri setiap manusia. Jalan terakhir hanya berDOA. DIA Maha Tahu apa yang berlaku dihadapan sana. Cuma.. bagaimana aku ingin menghadapi dugaan hati  selepas sesuatu hajat tu tidak kesampaian.
Ya Allah! Lemahnya diriku ini rupa-rupanya.

Ya Allah,
hakikatnya cinta Mu adalah cinta segala-galanya.  Tapi bisikan syaitan telah mengoda dan mengalihkan cinta ini agar jauh dariMu. Ya Allah, aku tak seteguh Siti Khadijah, tak sesuci cinta Rabiatul Adawiyah dan sekental iman Siti Aisyah. Namun aku ingin mati di saat cintaku satu hanya untukMu. Mati dalam perjuangan mendapatkan redhaMu. Terlalu sukarnya mengapai impian itu...

Buat insan yang pernah memberi dan menerima kenangan bersamaku atau bersama insan-insan lain, sesungguhnya  kenangan suka atau duka itu adalah sebuah ujian dari Allah utk hati kita.  Segala emosi yang lahir adalah merupakan  dugaan untuk hati. Kekdang saat kita teruji syaitan telah memainkan jarum memarakkan suasana, dan di saat itu kita terlupa. Astaghfirullahal'azim..sesungguhnya aku telah menzalimi diri sendiri.
Wahai diriku, janganlah kecewa atau putus asa, orang beriman apabila terlupa ia akan segera kembali kepada Tuhan, itulah fitrah kejadian manusia....jadikanlah esok adalah hari yang terbaik untuk ku bina hati yang baru bersamaMu.

No comments:

Post a Comment